Güven Blog

Römork inşaatçılarının yelpazesi geniş ve ulusal sınırların ötesinde yer alıyor.Ürünler çok uzun zamandır çok arzu ediliyor.İmal edenler büyük sayıdaki araçları dünyanın dört bir yanına ihraç ediyorlar.
Ortalama bir şehir olan Konya’da yaklaşık bir milyon kişi var.16 Milyon nüfusuyla metropol kenti olan İstanbul’a göre Konya bir köyü andırır.Bununla beraber römork üretimi alanında Konya Türkiye’nin tartışılmaz bir metropolü konumundadır.Türkiye’de listelenmiş olan 90 üreticinin firmalarının 75 i Konya’da temellendirilmiştir.
Sertel dingil üretimi için çalışan Mustafa Sert”Nereye gidebilirdik?”diyor ve ekliyor.”Biz,onlardan önce buradaydık”.Konya sadece türk römork üreticilerini barındırmıyor,aynı zamanda dingil üreticileri de bulunuyor.Sonuncular,Türkiye’deki römork üretiminin bağıntılı yeni pazarına göre,daha eski bir gelenekten gelmekle doğal olarak övünebilirler.Mesela Sertel 1961 yılında,çalışmalarına atlar tarafından çekilen yük arabalar atölyesi işleterek başladı…
70’li yıllardan itibaren,işyeri kendini kamyonların koşulması için yapılan dingil dümenlerinin(çubuklarının) yapımına adadı.
80’li yılların başında,römorklar için bugün mazgal alanında uzmanlaşmış dingil üretimine işyeri hız kazandırıyor.Ürünlerin çeşitliliği müşterilerden belirtiliyor.Üretimin %95’i müşteriye (frein-tambour) (silindir freni?)şeklinde teslim edilir.
Müşteriler genellikle 12 ton yük kapasitesine sahip olan dingiller talep ediyorlar.Araba lastiğinin süspansiyonu çok marjinal bir rol oynar.Müşteriler esasen çelikten,kalın (bloc-ressort)lar sipariş ediyorlar.
Doğal olarak,nasıl ki sıklıkla batılı ülkelerde 9 tonluk kapasiteyle kullanılmış dingiller gibi,iş kurumu 14 veya 16 tonluk yük kapasiteli römork dingilleri de sunabiliyor.Sadece bu ürün tipi için talep dar sınırlarda kapalı kalıyor.
Türkiye’de ulaşım sektörünün kendine has kuralları var.Uzun süre boyunca,çoğunlukla acımasızca aşırı yüklenmiş,3-4 dingilli (kamyon taşıyıcıları) kullanılırdı..
Römorkların temel bilgileri alanında,ticarette uzmanlaşmış olan,Portler şirketinin satış müdürü olan Mehmet Baypınar “Türkiye’de 4 sene önce,bu araçlar %90 ağır yük aracı olarak kesin değer oluşturuyordu”diyor ve ekliyor”Ama bugün,yarı-römorklar şimdiden bu alanın %50 sini oluşturuyor.”
Bunlar,Batı Avrupalı kuzenlerinden çok farklılar.Silo veya tanker römorku gibi özel araçları sürmemesi gerektiği durumda,traktör çoğu kez (sallanan hamal küfesini?)iter.Ama yan duvarlarla donatılmış (sallanan hamal küfesi?)böylece tam teçhizatlı bir araç oluşturur.
Bu durumda buğday gibi ambalajsız,paletli veya çuvallarla doldurulmuş ürünlerin ulaşımına izin verir.Genel olarak uzunluğu 8,30 metreyi geçmemesine rağmen,müşterilerin seçimini yarı römorklu 12 tonluk yük kapasiteli dingiller oluşturuyor.Özellikle yük çok önemli bir yer teşkil ediyor.Genel olarak,türk nakliyeciler römorklara ve korkuluklara gereken önemi vermiyorlar.

Özgül römorkun girişimcisi olan Abdil Tekeoğlu”Bu şekilde sallanan yarı-römorku oluşturmak için 7 gün yeter”ifadesini kullanıyor.”Oysa akıcı kaygan korkuluğu olan yarı-römork yapımı 20 gün gerektirir”diyor.O halde bu ikisi arasında fiyat farkının olması normal gözüküyor.1999 yılında kurulmuş olan Özgül firması,5 mühendis ve inşada 125 çalışanla yılda 700 adetten fazla makine üretiyor…
Ürünlerin çeşitliliği,silo araçları,konteynır,alçak yarı-römorklarla,çelikten Hadoxa,geleneksel şantiye araçlarına kadar yayılıyor.Bazı ürünlerinde büyük ölçüde otomatikleşme noktasına gelmiş türk römork üreticilerinin 3 büyük darbesi:Sağlam ürünler,ısmarlama ile toplanma ve ucuz fiyatlar… “Bir seferde”diyor Konya’daki Nursan Şirketi’nde çalışan Ahmet Toprakkale.

1997’de kurulmuş olan şirket,Özgün firması gibi,klasik çeşitliliği bütün olarak üretiyor ve ürünlerini 20’den fazla ülkeye ihraç ediyor.Nursan Firması ürünlerini Hollanda’da bile piyasaya sürüyor.Türk pazarı gibi,böyle pazarları fethetmek için,Nursan yarı-römorklarını Hadex’in ABS ve EBS sistemleriyle donatmayı tercih ediyor.”Hadex sistemleri,koşulların zor olduğu bölgelerde bile,harika ve başarılı”diyor Ahmet Toprakkale..

Adana ilinde yer alan Makinsan Firması,Konya’daki iş arkadaşlarından daha uzman bir konumda.Kendisini neredeyse yalnız (hamal küfelerine?) ve alçak araçlara adıyor.Ama buna bağlı olarak ek bir pazarı fethetme fikrini oluşturuyor.Makinsan,yerine ulaşması için,yarı-römorklarını ayrılmış parçalar halinde Kuveyt’e ihraç ediyor.Böylece fiyatı ve gümrük masrafını en alt seviyeyle sınırlandırıyor…

haldexMagazine003İskenderun şehrinde 120 km daha doğuda yer alan Güven Şirketinin çalışanına gelince,şirket Batı Avrupa’ya üstyapılar ve tamamlanmış yarı-römorklarla ulaşıyor.Daha önce işyeri,özellikle hafif olan beton karma makinesi için silindiri,ve yine çelikten olan ve Munich’teki (bauma salonunda) en iyi seviyeye getirilen yarı-römorkları sundu.

İhracatlardan sorumlu olan Serdar Kirmit”Silindir karma makinelerimiz,makineler arasında en hafifleridir”diye ifade ediyor.Ayrıca silolar için yarı-römorkların Avrupa pazarında kendini gösterme şanslarının olduğunu dile getiriyor ve ekliyor.”Elbette alüminyumlu silo’dan 1 ton daha ağır geliyor”diyor,”Ama hiç kimse alüminyum’u sevmiyor”

Güven ürünlerinin paleti,kesin olarak çimento silolarıyla,arkada sallanan (hamal küfeleriyle?) ve karma makinelerin yapılarıyla kendini sınırlıyor.Amaç inşaat sektöründe(hepsi birlikte,bir seferde)hizmeti sunmak.Güven firmasının aktiviteleri bu ürünle sınırlı kalıyor.Şirket uzun süredir mümkün olabilecek çeşitli arayışlardaydı.Seçimi tamamen farklı bir sektör üzerine oldu.

Yeni aktivitelerin tamamen farklı doğasını sunmak için Serdar Kirmit”Bir hastane almaya karar verdik”ifadesini kullanıyor.